A hétköznapokról hétköznapian...

Olvass, hogy gyarapodj!

Friss topikok

  • Pumpah: @Jani.m: Azóta volt néhány fejlemény. Megkeresésemre a UPC elárulta, hogy nem tudnak Internet kapc... (2010.12.15. 09:16) Digi a kurva anyádat

Linkblog

Retroszkóp 1

2010.11.11. 11:18 Pumpah

A munkahelyem jellegéből adódóan néha szembetalálom magam egynhány olyan informatikai és egyéb elektronyos eszközzel, melyek ma már különféle okok miatt mosolyt csalnak a hozzám hasonló érdeklődésű emberek ábrázatára. A minap egy 56K-s modemmel találkoztam, mégpedig Accorp gyártmányúval.

A modemes hőskorról minden résztvevőnek megvan a kellemes, vagy épp felháborítóan kellemetlen emléke. Nekem valahogy nagyon távolinak és meseszerűnek tűnik a dolog. Volt ugye egynéhány hátráltató tényező akkoriban, amikkel meg kellett tanulni együtt élni, mert ha csak nem volt az ember annyira szerencsés, hogy TVnet-es környéken lakjon, rá volt szorulva a Matáv rendkívül szar állapotban lévő telefonvonalain keresztül vánszorgó bittöredékek halmazainak Internetté való kinevezésére. Ma már szinte el sem lehet képzelni, hogy egy wired hálózaton 3 azaz három kB/s sebességgel csorogjon az mp3. És a 3 már viszonylag korrektnek volt nevezhető. Aztán persze ott volt a WinMX, meg ezer másik fájlmegosztó hálózat (Napster, LimeWire, DC stb.), amin esetleg a letöltési szálak összekapcsolásával el lehetett érni 10-en fölüli letöltési sebességet is, amit a mai napig nem teljesen értek, de azt hiszem, ez már jól van így.

A weblapok, tartalmukat tekintve még inkább az animált gif felé voltak nyitottak a flash tartalmak helyett, valamint annyira azért nem voltak bonyolult szerkezetűek, így nem is a böngészés maga volt az, ami miatt megkeseredett a rántotta az ember szájában, hanem a tartalmak elérése, mint például egy filmelőzetes, amit az Origo-ról nézegettem anno, az Altavizslán keresztül. Nade a mai Youtube-os világban már nincs ilyen romantika.

Ez a letöltés nem jött volna létre, ha nincs a Modem

"A modem (a modulátor és demodulátor szavakból összetett szó) egy olyan berendezés, ami egy vivőhullám modulálásával a digitális jelet analóg információvá, illetve a másik oldalon ennek demodulálásával újra digitális információvá alakítja. Az eljárás célja, hogy a digitális adatot analóg módon átvihetővé tegye." - Wikipedia.

 

 
   A képen látható monstrum kishazánk egyik legelterjedtebb külső Modem típusa volt.  

 

A modem tehát az Internet mellett hozzásegített az akkor még erősen gyermeklábbelit viselő Multiplayer játékmód élvezetéhez. Igaz ehhez fel kellett hívni a túloldalt a játékon keresztül és meghallgatni a 0-ák és 1-esek beköszönését, de akkor nagyon barónak tűnt, hogy a haverom békáson, én akván a Red Alert Aftermath meg előttünk. És persze azon a pályán játszottunk, amit előtte építettem, csöppet sem igazságosan elosztva az erőforrásokat. Csak akkor volt bibi, ha a gép engem rakott a szar oldalra. Azóta kifejlődött a gerincem, és így utólag is elnézést kedves Mihály! ;)

Anno tudatlanul komolyan azt hittem, hogy az Internethez való csatlakozáshoz valami eszközt majd beköt egy szerelő a modemen kívül, de az Interware-nél csak adtak egy felhasználónevet meg egy jelszót, továbbá egy telefonszámot és hazaküldtek. Azóta több kortárssal is konzultáltam, hogy mi volt az első weblap, amit megnéztek és az akkori érdeklődésünkre visszatekintve (ami azóta sem változott negatív irányban) nem meglepő, hogy sokunknál ez a sex.com volt.

De visszakanyarodva az Accorp remekművéhez el kell ismerni, hogy a nagy méret "rendkívüli" funkcionalitást is hozott. Ez ugyanis egy Data/Fax/Voice Modem. És ezeket a bűvös szavakat olvasva én arra gondoltam, hogy akkor eme funkciók egycsapásra elérhetőek lesznek a szobámból. Egyből én voltam a bizniszmenek császára, át se gondoltam, hogy a fent nevezett funkciókat amúgy leginkább a titkárnő használja.

   
  A modem hátulja  

 

Na meg azt sem, hogy a Windows 95 kevésbé emberbarát, mint azt a gyönyörű szürkés ikonok mutatják. A faxolás kín volt, a telefonálást is kihagytam, ha lehetett. De például a sima Internet elérés mellett ott volt a Hyper terminal nevű csoda, ami már akkor is elavultnak tűnt. De a haverral, akinek szintén volt modemje (meg valamilyen szülői munkahelyi->otthoni Proxy fogalmam sincs net elérése is...) bőszen cseteltünk. Később lett ICQ, ami a legnagyobb császárságok közé tartozott. Még akkor is, ha az aktív hangfalat véletlenül emelt hangerőn hagyva a bejelentkezésnél szóló hajókürt párszor befosatott...

Aztán 2002-ben kissé már lemaradozva az aktuális trendektől (ADSL, Kábelmodem) egy kicsit idegeskedve küldtem el a Matáv emberét a picsába, miután kijött és 2 perc netezés után azt mondta, hogy ennek a vonalnak semmi baja nincs. Vágyakozva néztem a barátnőmék ISDN-jének nyugat-európai színvonalát. A matávnál és az Interware-nél bepróbálkoztam, hátha lehet nekem is ADSL-em, de annyit mondtak, hogy amerre lakok, sajnos nem terveznek hálózatbővítést.

Úgy egy év múlva leszartam a Matávot, meg a többit is és egy helyi nagyon pici Netszolgáltató kábeles megoldására váltottam, ezzel, nameg a vele járó szimmetrikus 512kbps sebességgel mindörökre véget ért a boldog/boldogtalan Modem korszak. 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://pumpah.blog.hu/api/trackback/id/tr92441341

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása